Uncategorized

Presentatie verslag: voor en nadelen van het eten van vlees.

Voor en nadelen van het eten van vlees.

Nadelen:

De vlees- en zuivelindustrie zorgt voor de grootste uitstoot van broeikasgassen en heeft daarmee een enorme invloed op de klimaatverandering.

In plaats van maatregelen te nemen om het aantal dieren in de industrie te verminderen en de consumptie van dierlijke producten te verlagen, kiest de Nederlandse overheid er voor om niets concreets te doen en zogenaamd de sector te verduurzamen.

Waar komt die uitstoot vandaan?

– Poepen, scheten en boeren.

De dieren in de industrie poepen, laten scheten en ze boeren. Dit veroorzaakt een grote    uitstoot van de broeigassen Methaan en lachgas. Wat een groot klimaat effect heeft.

Een koe bijvoorbeeld stoot jaarlijks net zoveel broeikasgassen uit als vier en een halve auto.

– Ontbossing

Vele duizenden vierkante kilometers bos gaan jaarlijks tegen de vlakte om plaats te maken voor grazende runderen en akkers om soja te verbouwen.

 – Transport van voer en dieren.

Ruim 70% van het Nederlandse dieren wordt geëxporteerd. Er komen dus heel veel uitlaatgassen vrij door het transporteren van de dieren en hun voer.

 – Waterverspilling

We zouden heel veel water kunnen besparen als er minder vlees geproduceerd zou worden.

De productie van een kilo rundvlees kost in totaal 15.000 liter water. Een kilo varkensvlees kost 6000 liter water en een kilo kip vereist 4300 liter.

Ook raakt het drinkwater vervuild door al de meststoffen en bestrijdingsmiddelen.

Voor de rest bevatten vleeswaren veel verzadigd vet. Dit vet zorgt voor het dichtslibben van de bloedvaten, wat weer zorgt voor hart- en vaatziekten. Deze ziekten zijn doodsoorzaak nummer één van Nederland. Door geen of minder vlees te eten voorkom of verklein je de kans op dikke darmkanker en hart- en vaatziekten. Vlees eten, en dan vooral veel vlees eten is dus eigenlijk erg slecht voor je lichaam.

Bron:

http://www.edev.nl/pages/vlees–en-zuivelindustrie-en-klimaatverandering.php

https://www.flinndal.nl/blog/wel-of-geen-vlees-eten

– Geld besparen

 Dit spreekt natuurlijk voor zich.

–  Voordelen:

Naast dat vlees gewoon te heerlijk is voor woorden, en het voor sommige mensen bijna onmisbaar is, zijn er nog meer voordelen aan het eten van vlees.

Vlees bevat namelijk hele belangrijke voedingstoffen zoals eiwitten, mineralen en vitaminen.

Het is vooral een bron van vitamine B. B12 bijvoorbeeld is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel. Wat wel zo fijn is. In tegendeel tot plantaardige voedingsmiddelen die geen of haast geen vitamine B12 bevatten. Weer een voordeel van het eten van vlees. Ook bevatten sommige vlees soorten het mineraal zink, dat weer een belangrijke rol speelt bij de weerstand, de opbouw van eiwitten en de afbraak van koolhydraten. In de rode kleur van vlees zit ijzer dat weer nodig is bij het transport van zuurstof.

Qua vetgehalte valt het ook wel mee. Je hebt natuurlijk kleddervet vlees en je hebt mager vlees. Het ligt er ook aan hoe je het bereid natuurlijk. Kies bijvoorbeeld voor het bakken van vlees in olie in plaats van in boter. Vlees levert ook geen tot weinig koolhydraten.

Bron:

https://www.cm.be/gezond-leven/voeding/voedingswaren/vlees/gezondheidsvoordelen.jsp

Eigen ervaring:

Na een heel zielig filmpje gezien te hebben op Facebook, gepost door Animal Rights besloot ik om flexitariër te worden. Sterker nog ik riep gelijk al dat ik vegetarisch wou worden. Wat overigens niet langer dan ander halve dag duurde, maar dat nu even ter zijde. Het waren undercoverbeelden over een varkensslachthuis in Tielt. Je kon een petitie tekenen om er voor te zorgen dat het slachthuis zou sluiten. Ik heb de petitie getekend en natuurlijk ook even gedeeld op Facebook en hier een dramatisch en lang bericht bij geschreven over het filmpje en over het minderen met vlees eten. Vlak daarna sprak ik er met mijn zus, die veganist is over en zij riep al gelijk dat ik vegetarisch moet gaan worden en zij mij zou gaan helpen. Ik was zelf ook vol overtuigd dat dit mij wel zou kunnen lukken. Dat dacht ik tenminste. Nou de volgende dag begon der drama al. We zouden gezellig bij mijn oma eten in de avond en lekker gaan frituren. We zouden patat eten, en bij frietjes hoort natuurlijk een dikke vette kroket of een frikandel. Nou toen besloot ik maar om minder vlees te gaan eten, en die belofte zou een andere dag in gaan. Want nu wou ik lekker genieten van mijn kroket en knakworst. Ik wou dus een flexitariër worden. Nou dat laatste is wel gelukt want ik eet ook echt minder vlees. Mijn moeder was ook al eerder van plan te minderen. Ook ga ik bijna nooit meer naar de Mac of de KFC, wat ik sowieso al niet vaak deed.

– Samenwerking:

De samenwerking ging goed. Ik heb de tekst geschreven voor onze presentatie. Dat is ook gelijk mijn verslag voor in mijn WordPress. Sue heeft er een Powerpoint bij gemaakt. Ik heb de presentatie tekst gedeeld via Portaal voor Talent zodat Sue wist wat er allemaal in moest komen. We hebben via Whatsapp overlegd hoe we de tekst zouden verdelen en de verdere samenwerking besproken.

Leave a comment